Bij de aankoop van een tweedehands auto is het vaak een discussiepunt of er wel of geen garantie wordt gegeven. In beginsel heeft een consument altijd recht op garantie, zelfs als dat niet met de verkoper is afgesproken of zelfs is uitgesloten.
Auto met garantie gekocht
Veel consumenten kopen een auto met garantie (bijvoorbeeld: BOVAG Garantie). In zulke gevallen geeft de verkoper de garantie dat de auto naar behoren blijft werken binnen de afgesproken periode of maximum aantal kilometers. Wanneer er gebreken ontstaan aan de auto doet u er goed aan om eerst de garantievoorwaarden van de verkoper te lezen. In de praktijk is namelijk vaak te zien dat bijvoorbeeld slijtage-onderdelen niet onder de garantie vallen. Mocht een gebrek niet zijn uitgesloten in de garantievoorwaarden, dan kunt u bij de verkoper eisen dat hij het gebrek herstelt.
Auto zonder garantie gekocht
Er zijn ook veel consumenten die een auto kopen zonder garantie, althans dat is wat ze denken. In de praktijk heeft een consument namelijk altijd recht op ‘wettelijke garantie’. De consument kan van dit recht gebruikmaken wanneer een auto non-conform (niet goed) is. Dit zorgt ervoor dat de verkoper verplicht is om een auto te herstellen als deze niet beantwoordt aan de overeenkomst. Om te kunnen beoordelen of een auto niet beantwoordt aan de overeenkomst zijn alle feiten en omstandigheden van belang. Bij een oudere auto kunnen namelijk eerder gebreken ontstaan dan bij een nieuwere auto. Aan de hand daarvan moet dus worden beoordeeld of de auto daadwerkelijk niet beantwoordt aan de overeenkomst. Het gaat er dus om wat u bij de aankoop van een betreffende auto redelijkerwijs mag verwachten.
Hoe lang is de wettelijke garantie?
De wettelijke garantie op een auto is één jaar. Hierdoor wordt door veel mensen de conclusie getrokken dat zij ook daadwerkelijk één jaar garantie hebben op hun auto, maar dat behoeft enige nuance. Of er gebreken zijn moet worden beoordeeld aan de hand van het moment dat de auto aan u is geleverd. De gebreken moesten namelijk op het moment van de aankoop al aanwezig zijn, maar nog niet door u of de verkoper zijn opgemerkt. Als hulpmiddel hiervoor heeft de wet bepaald dat wanneer de gebreken zich binnen één jaar na aankoop van de auto openbaren, dat de auto dan non-conform is. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat hij u op het moment van aankoop wel een goede auto heeft verkocht. Wanneer de auto na de termijn van één jaar kapot gaat, dan is het aan de consument om te bewijzen dat het gebrek ten tijde van de aankoop al aanwezig was.
De rechten en plichten bij (wettelijke) garantie
Vanzelfsprekend moet een consument bij de aankoop van een auto zelf ook onderzoek verrichten. Het is namelijk niet reëel dat een consument de verwachting heeft dat alles in orde is. Het is daarom van belang om de verkoper bijvoorbeeld vragen te stellen en een proefrit te maken. Anderzijds heeft de verkoper van een auto ook een mededelingsplicht waar hij aan moet voldoen.
Vertoont de auto dan toch gebreken, dan is het van belang dat de consument tijdig klaagt. Als de consument namelijk niet tijdig klaagt, dan kan het zijn dat het recht op wettelijke garantie verloren gaat. Om later te kunnen bewijzen dat de consument tijdig heeft geklaagd moet hij de verkoper schriftelijk aanschrijven. In die brief/e-mail vermeldt de consument wat de gebreken zijn en vraagt hij de verkoper om de gebreken te herstellen.
Indien de verkoper niet op de berichten heeft gereageerd, dan is het aan te raden om hem een ingebrekestelling te sturen. In een dergelijke brief wordt de verkoper een laatste kans gegeven om binnen een bepaalde termijn het gebrek te herstellen. Wanneer de verkoper ook daarna geen actie onderneemt kan de consument ervoor kiezen om de gebreken bij een andere garage te laten herstellen. Als vaststaat dat de verkoper verantwoordelijk is voor de gebreken, dan kan de rekening van de reparatie vervolgens worden ingediend bij de verkoper.
In sommige gevallen gaat de verkoper zelfs na een ingebrekestelling niet over tot reparatie of vergoeding van de kosten. In dat geval kan een advocaat uitkomst bieden. Willems van Bladel Advocaten beschikt over advocaten die zijn gespecialiseerd in automotive. Ons streven is om altijd eerst te zoeken naar een oplossing tussen partijen voordat er een stap wordt gemaakt naar de rechter.
Mocht het onverhoopt toch wel tot een rechtszaak komen, dan kunt u vorderen dat de koop wordt ontbonden, de koopprijs wordt verlaagd of dat de verkoper het gebrek moet herstellen. Wij als advocaten kunnen u daarin van A tot Z begeleiden.
Bij Willems van Bladel Advocaten kunnen wij u bijstaan voorafgaand en gedurende een procedure die ziet op geschillen omtrent de garantie van auto’s. In dergelijke situaties staan wij zowel consumenten als autobedrijven bij. U kunt altijd geheel vrijblijvend contact met ons opnemen. Daarnaast kunnen wij u bijstaan op basis van gesubsidieerde rechtsbijstand (pro deo) indien u daarvoor in aanmerking komt.